MATEMATIKA – tématický plán pro 3. ročník - rozšíření
Cílem vyučování matematiky je získávání, osvojování a upevňování základních matematických znalostí a dovedností v početních operacích a jejich následná aplikace při řešení slovních úloh, ale také rozvíjení matematické představivosti a tvořivosti. Proto je také při řešení matematických problémů často tolerováno používání vlastních výpočetních postupů žáků ve spojení s jejich intuitivním a logickým myšlením. Ne však na úkor standardních postupů, které si žáci musí taktéž v rámci vzdělávání osvojit. Podstatnou součástí vzdělávání je, aby žáci vycházeli z konkrétních praktických zkušeností. Učivo matematiky je částečně akcelerované a rozšířené o cíle a činnosti, podporující aktivitu, samostatnost, logické myšlení, odhad a odvahu riskovat s ohledem na věk a schopnosti dětí.
Numerace v oboru N do 1000
- Dvojciferná, trojciferná čísla – rozklad čísel na jednotky, desítky, stovky
- Násobilka v oboru do 100
- Písemné sčítání a odčítání s přechodem přes desítku a stovku
- Písemné sčítání a odčítání více sčítanců
- Písemné sčítání a odčítání i s vynechanými číslicemi – okénkové úlohy
- Násobení víceciferného čísla jednociferným
- Násobení 10, 100, 1000
- Využití závorek – přednost aritmetických operací: a+b.c ; a-b:c /(a+b).c ; (a-b) : c
- Úlohy rovnicového a nerovnicového charakteru
- Formální zápis proměnné a použití v nerovnici typu: a ≤ x ≥ b (hledání všech řešení)
- Dělení jednociferným číslem i se zbytkem
- Jednotky – času, hmotnosti, délky a objemu
Kombinatorika
- Hledání a používání systému – kombinace barev, tvarů, výpis všech možností, využití nákresů
- Využití kombinatoriky v praxi – turnaje
Slovní úlohy
- S vysokými čísly – odhad výsledku, výpočet, zápis
- Na dramatizaci a diskuzi
- Tvorba slovních úloh
- Logické úlohy
- Úlohy s antisignálem,
- Úlohy nepřímo formulované, s nadbytečným údajem, neúplné
- Úlohy s více řešeními / úlohy, které nemají řešení
- Úlohy s převodem jednotek
Další úlohy
- Hlavolamy
- Hádanky
- Šifrování
- Magické čtverce